Pytania i odpowiedzi
- Zwracamy się z prośbą o zapoznanie się z poniższymi zasadami poprawnego złożenia wniosku o przyznanie pomocy wraz z niezbędnymi załącznikami do biura LGD co bezpośrednio przyczyni się do usprawnienia procesu rejestracji dokumentacji w trakcie otwartego naboru wniosków . Jak poprawnie złożyć wniosek do LGD o przyznanie pomocy – otwórz
- Zapraszamy do zapoznania się z krótkim poradnikiem dla wnioskodawcy, w którym rozpisaliśmy, jak poprawnie przygotować i złożyć wniosek o przyznanie pomocy na ogłaszane nabory wniosków przez Lokalną Grupę Działania. Poradnik dla wnioskodawców – otwórz
- Informacje i interpretacje ARiMR znajdują się w Strefie Wiedzy w zakładce pytania i odpowiedzi – otwórz
- Spełnienie warunku niewykonywania działalności gospodarczej
Osoba wnioskująca o środki na PREMIĘ tj. podejmowanie/otwarcie działalności gospodarczej w okresie co najmniej 2 lat poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie pomocy do LGD nie może być wpisana do CEDIG.
Nawet jeśli podmiot przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy do LGD w ramach działania 19.2 złożył wniosek o wpis do CEDIG określając późniejszy dzień podjęcia działalności niż dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy – to PREMIA nie zostanie przyznana ze względów formalnych.
Na podstawie; interpretacji ARiMR z dnia 29.09.2016r
- Uwaga na kwotę premii określoną w LSR na 50 000,00zł
Pytanie, które pojawiło się w wersji obiegowej wraz z odpowiedzią uzyskaną w śląskim UM.
Pytanie: „Czy będzie możliwe dofinansowanie operacji w ramach premii na rozpoczęcie działalności, gdy wnioskodawca we wniosku założy koszt: zakup minikoparki, np. 85 000 zł czyli więcej niż kwota przyznania dofinansowania, jaką nasze LGD przyjęło na poziomie 50 000 zł? Czy zatem biorąc pod uwagę że w zestawieniu rzeczowo-finansowym ujęto tylko jedną pozycję, jest to dopuszczalne? Czy zatem wnioskodawca może sam określić że kwalifikuje tylko „dopuszczalne” 50 tyś zł, pozostałe koszty ujmując jako niekwalifikowane (będzie to zatem podział w obrębie jednej pozycji zestawienia)”?
Odpowiedź z UM: „Zgodnie z ustawą z dnia 20 lutego 2015r., o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności LGD dokonuje oceny zgodności operacji z LSR, wybiera operacje oraz ustala kwotę wsparcia. A zatem nie ma możliwości wyboru operacji, których kwota jest niższa lub wyższa od ustalonej w Lokalnej Strategii Rozwoju”
Interpretacja odnosi się do przypadku, w którym wnioskodawca wskazuje wyłącznie jedną pozycję w zestawieniu finansowo-rzeczowym. W przypadku gdy wartość tej pozycji przekracza wysokość możliwego wsparcia (tj. w opisanym przypadku 50 tys. zł) powinna zostać oceniona negatywnie w ramach oceny wstępnej wniosku, gdyż maksymalny próg limitu wsparcia dotyczący danej operacji został przekroczony. Problemem jest jednak nie tyle możliwość wykazania w zestawieniu kosztów przekraczających wartość wnioskowaną, lecz brak możliwości samodzielnego określania części kosztu jako kwalifikowalny lub niekwalifikowalny w ramach jednej pozycji kosztowej.
- Dotychczasowa praca/ZUS a ubieganie się o PREMIĘ
Pomoc w postaci PREMII na podejmowanie działalności gospodarczej jest przyznawana jeśli operacja zakłada podjecie we własnym imieniu działalności gospodarczej przez osobe fizyczną.
- W wyniku operacji zostanie utworzone co najmniej 1 miejsce Pracy (może być to samo zatrudnienie) , które będzie utrzymane co najmniej 2 lata od wypłaty płatności końcowej.
- Podmiot zgłosi się do ubezpieczenia emerytalnego, rentowych, wypadkowego z tytułu wykonywania działalności.
Czyli osoba na etacie może składać wniosek o premię. A najpóźniej do dnia złozenia wniosku o płatność drugiej transzy utworzyć miejsce Pracy a także zgłosić do pełnego ubezpieczenia z tytułu wykonywanej działalności.
Jeśli beneficjent nie zdecyduje się na zgłoszenie siebie do pełnego ubezpieczenia z tytułu wykonywanej działalności to powinien zatrudnić inną osobe i w ten sposób spełnic warunek utworzenia oskładkowanego miejsca Pracy.
Na podstawie: interpretacje ARiMR z dnia 30.09.2016r.
- Zaświadczenie z ZUS
Osobom przygotowującym wnioski o dotację na założenie własnej firmy przypominamy o obowiązkowym załączeniu do dokumentacji aplikacyjnej zaświadczenia wydanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) potwierdzające fakt podlegania ubezpieczeniu społecznemu.
Czy możliwe jest wydanie zaświadczenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych bez formalnego, pisemnego wniosku? Od połowy stycznia już tak – wystarczy dyspozycja ustna.
Przy zaświadczeniach wydawanych na salach obsługi klienci ZUS nie muszą już wypełniać papierowych wniosków, wystarczy, że wskażą pracownikowi ZUS jakie zaświadczenie chcą uzyskać. Pracownik sam dopyta o niezbędne szczegóły, składając elektroniczny wniosek w systemie informatycznym ZUS.
I tak, po ustnej dyspozycji klienta i wprowadzeniu do systemu niezbędnych danych, pracownik sali obsługi wydrukuje zainteresowanej osobie odpis wniosku do podpisu. Następnie pozostaje już tylko odebrać zaświadczenie.
Osobom, które chcą załatwiać sprawy w ZUS bez wychodzenia z domu lub biura, przypominamy o eZUSie, czyli Platformie Usług Elektronicznych. Założenie profilu na PUE, umożliwia stały kontakt z Zakładem przez internet.
23.02.2017 – ze strony www.zus .pl
Tytuł prawny do nieruchomości, na której będzie realizowany projekt
Szczegółowe dane dotyczące lokalizacji oraz sposoby władania należy podać zawsze w przypadku, gdy planowana do realizacji operacja jest trwale związana z nieruchomością (tj. dotyczy budowy, odbudowy, remontu, zagospodarowania terenu, zakupu maszyn, sprzętu i urządzeń wymagających posadowienia), a także gdy dotyczy ona zakupu wyposażenia oraz maszyn, sprzętu lub urządzeń bezpośrednio związanych (wykorzystywanych) z konkretną lokalizacją. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do nieruchomości w przypadku własności nieruchomości może być wyciąg z elektronicznej księgi wieczystej https://ekw.ms.gov.pl/eukw_ogol/menu.do
VAT – jak rozliczać?
Zgodnie z Rozporządzeniem, VAT może być kwalifikowany.
- Przy podejmowaniu działalności gospodarczej:
W biznesplanie osoba wnioskująca oświadcza, czy będzie podatnikiem VAT czy tez nie.(tabela 4.1.3).
Jeśli osoba zadeklaruje, że będzie podatnikiem VAT to nie może wykazywać kosztów wraz z podatkiem (tabela 7.1).
Porównanie deklaracji ze stanem faktycznym będzie weryfikowane na etapie oceny wniosku o płatność.
- Przy pozostałych operacjach:
Podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, który zaliczy VAT do kosztów kwalifikowanych, zobowiązany jest dołączyć „Oświadczenie o kwalifikowalności VAT”.
W przypadku zrefundowania kosztów VAT ze srodków PROW a nastepnie odzyskania ze srodków budzetu państwa dochodzi do tzw podwójnego finansowania. Beneficjent zobowiązany będzie do zwrotu nienależnie wypłaconych srodków.
W przypadku zmiany statusu beneficjenta (z podatnika niepodlegającego VAT na czynnego) i poinformowaniu LGD/UM o planowanych lub zaistniałych zdarzeniach, beneficjent będzie wzywany do zmiany umowy.
Na podstawie: interpretacje ARiMR z dnia 02.02.2017r